مسئول و شرح وظایف واحد حراست
یعقوب عیوض وند
مدرک تحصیلی : لیسانس بهداشت محیط
سمت : مسئول واحد حراست شبکه بهداشت و درمان
شماره تماس : 32643434
رضا مهربان
مدرک تحصیلی : لیسانس علوم آزمایشگاه
سمت : کارشناس واحد حراست بیمارستان ولایت
شماره تماس : 32644042
تعریف حراست : .
* حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد
* اداره حراست به منظور حفظ اصول و تعمیق ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجادنظم و انسجام در اداره تشکیلات سازمانی دانشگاه فعالیت میکند تا ضمن ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب هر گونه انحراف اشکای و تخلفی را در امور اجرائی کشف نماید و گزارشها و رهنمودهای لازم را در این زمینه به مراجع ذیصلاح ارسال دارد
* حراست به عنوان مشاور مدیریت: حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود.
شرح وظایف واحد حراست :
1 - اهتمام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام
مقدس اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست.
2 - ممانعت و اعراض از اعمال و تعصبات خشک و بی مورد و روشهای تنگ نظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبی در
انجام وظایف سازمانی واحد.
3 - مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم امن برای عموم ( مسئولین ، مدیران ، کارکنان و ارباب
رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق
ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.
4 - شناسیائی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع
نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه
5 - رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرائی و بهره برداری کامل از تجارب مکتسب.
6 - همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه
حراست بعنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین
حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم.
7 - شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متکی به
اسناد و مدارک قابل استناد می باشند و از توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد.
8 - توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و
تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.
9 - اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در همه امور
وظایف حراست :
1 - حراست پشتوانه محکمی برای سلامت جامعه اداری
2 - وظایف مدیریت حراست برای رسیدن به اهداف
3 - نقش حراست در پیشگیری از وقوع تخلف ها
4 - جلوگیری از بروز انواع فساد در سیستم اداری
5 - حفظ سلامت مدیریت به معنای یک جایگاه حاکمیتی در خدمت سیستم
6 - تعیین صلاحیت پرسنل در پستهای مدیریتی طبق دستورالعملهای مربوطه
7 - حفاظت از اخبار، اسناد و مدارک طبقه بندی شده
8 - ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی
9 - طبقه بندی و کنترل تاسیسات و اماکن دستگاه
10 - شناسائی عوامل و عناصر ایجادکننده نارضایتی
11 - پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی
12 - تدوین دستورالعملهای حفاظتی